2021. január 14., csütörtök

1969. julius 2 d a vég(e)

 De én most is, a TV közvetitéskor, emlékeztem minden akkori szavadra, mozdulatodra, s megjegyeztem

S látnom kellett, hogy most jobban a szinpadon  és mégis a valóságban élsz. Vagyos jobb, hitelesebb, sodróbb volt az "alakításod".

Már-már a saját időzavaromra kezdtem fogni a te vélt tévedésed, annak a sornak az előrehozását.

De nem is foglalkoztatott túlságosan. Olyan lényegtelennek hatott abban a drámában, ami most újra és sokkal élesebb formában bontakozott ki előttem. Vártam, és féltem a végkifejletet, az utolsó mondatot, mely a k k o r  megint kizökkentett, és zavart váltott ki bennem:

"Várok, mert tudom, hogy van itt egy fűszál, figyel rám, megérti hogy hivom, és válaszol."

Akkor csak rád figyeltem, és a Valaki hozzád intézett szavai tompán juthattak el hozzám. Most, az ő szavaiban rögtön rátaláltam az akkor meghökkentő "fűszálra", a szimbólumra, ami már sejttette a hozzá kapcsolódó konkrét jelentést: "

"Maga kiszakitott az öröm kertjéből egy fűszálat."

És te  e r r ő l  a fűszálról kezdtél el beszélni - határozott névelővel:

"A Z a fűszál figyel és válaszol a hivásomra" - mondtad, majdnem ugyanazt, ugyanúgy. De... Nem ezzel zárult a darab! Folytattad, a "hívást." Hívtad előbb kérdőn, keresőn, majd riadtan, kétségbeesve IVÁT! Utána, azaz a semmibe kapaszkodva, s már teljesen elfordulva tőlünk (nézőktől.)


Akkor miért nem így fejezted be a darabot?! Igy logikus, igy kerek, egész. Ennió ahhoz menekülne, akitől menekült. De már késő! Hiába kiáltja el a nevét háromszor is, hiába nyúl felé.... De a k k o r  miért maradtál ülve, a kofferodon? Miért tetted határozatlanná a befejezést? Miért nem fejezted be a darabot? Miért hitetted el velem már-már azt, hogy  n e k e m  kellene befejezni?! (Vagy csupán az történt, hogy véletlenül előbb húzták rád a függönyt ?!)

Pedig milyen jó lenne hinni abban, hogy engem (és nem Ivát) akartad hivni, hogy tge voltál ott a szinpadon s nem csak E.

De a színpad valósága nem az életé. Ott nagyon-nagyon távol vagyunk. Nem hivsz. S én belefáradtam a te hivásodba.

(bár a darab után láttam az előtérben: nyitva az öltők felőli ajtó... hiába)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése